Spektakl Król i Błazen inspirowany dramatem Michela de Ghalderode „Eskurial” oraz fragmentami „Króla Leara” Szekspira jest próbą zrozumienia istoty roli i fenomenu gry w relacjach między ludźmi.
Zrealizowano w ramach programu OFF POLSKA Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego. Program OFF POLSKA realizowany jest ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Tę grę obnaża Śmierć…tu Śmierć królowej powoduje (zakazaną) rozpacz Błazna, zakochanego w Królowej i obojętność Króla (też nie na miejscu)…każdy z nich próbuje utrzymać role, która w majestacie śmierci jest nie do utrzymania. Królowa – dzięki Śmierci – ma wgląd w rzeczywistą sytuację męża i kochanka. Oni zaś korzystając z narzędzi gry – wymiany ról – mogą otworzyć lekko ten wentyl bezpieczeństwa – i zamieniając się rolami powiedzieć co o sobie myślą – niestety, zamiana ról kończy się dla jednego z nich tragicznie. Lecz czy to rzeczywiście jest tragedia skoro i tak za wszystkie nici pociąga umierająca Królowa. Adam Walny – absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej; reżyser i twórca autorskiego teatru przedmiotu; dwadzieścia pięć lat na scenach Polski i Europy, wielokrotnie nagradzany i wyróżniany; autor wielu oryginalnych technik teatru przedmiotu (marionety podwodne, pałuby zmechanizowane, figury – instrumenty, lalki witrażowe, kino manualne). Założyciel Instytutu Teatru Przedmiotu w Policznej. Witek Broda – tak napisał o sobie: „Mój repertuar wziął się z włóczęgi, wyobraźni i gustu. 25 lat wędrówek po wsiach, wertowania dzieł Oskara Kolberga, archiwów KUL i PAN, autorów znanych i nieznanych. Granie ze stuletnim skrzypkiem to doświadczenie szczególne - muzycznie i duchowo. Zawsze wiedziałem, że istnieje specyficzna nuta narodu, atom muzyczny, rozpoznawalny i nieobliczalny. Znalazłem go na samym początku, stąd: Witek Broda- muzyk”. Mariusz Cholajda – twórca autorskiego teatru Teatr Monitoring, a obecnie Teatr HaCha. Tworzy, gra na scenie, reżyseruje, obsługuje technikę, organizuje i koordynuje już od 29 lat. Z wykształcenia filozof i menedżer kultury. Założyciel Fundacji Harmonicznego Chaosu. Jego prace cechuje podmiotowe podejście do materii światła i dźwięku.